Fridlysta orkidéer & grillkol

Just nu blommar några av de fridlysta orkidéer som vi har på vår gemensamma mark nere vid badet/hopptornet. Det rör sig troligen om Adam & Eva som ofta växer i par med olika färger och i ekbackar nära Östersjön.

Den arten är tämligen ovanlig och liksom övriga vilda orkidéer i Sverige fridlyst sedan är 1992 och får inte plockas eller grävas upp. Men de är vackra att se på.

På berget vid hopptornet har någon/några slängt grillkol. De går inte att avgöra om de rör sig om personer med anknytning till vårt område eller inte.

Men generellt är det viktigt att man inte eldar på klippor och dessutom plockar upp efter sig.